ВСЕ ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВО УЗБЕКИСТАНА

Законодательство РУз / Статистика. Отчетность / Утратившие силу документы / Бланки статистической отчетности / Бланки статистической отчетности 2008 г. / Форма 1 - ОПС (единовременная). Сведения об обеспеченности и перспективной потребности предприятий в специалистах с высшим образованием /

Разъяснения по заполнению формы

Функция недоступна

Данная функция доступно только для клиентов (пользователей)

Полный текст документа доступен в платной версии. По вопросам звоните на короткий номер 1172

Шаклларни тўлдириш бўйича тушунтиришлар:


А ва Б устунларда бакалавриат йўналишлари ва магистратура мутахассисликларининг номи ва хос рақамлари - корхоналар ва уларнинг таркибий бўлинмалари томонидан юқори вазирликлар ва идоралари билан ҳамкорликда Вазирлар Маҳкамасининг 2001 йил 16 августдаги 343-сонли қарори билан тасдиқланган “Олий таълим йўналишлари ва мутахассиликлари классификатори”дан (кейинчалик “Классификатор”) фойдаланган ҳолда аниқланади. Классификаторда мавжуд бўлмаган бакалавриат йўналишлари ва магистратура мутахассисликларига эга бўлган ходимлар амалда мавжуд бўлса ёки уларга эҳтиёж туғилса, уларни аниқ номланишини қўшимча равишда кўрсатиш керак бўлади.

1-устунда “Классификатор”даги йўналиш ва мутахассисликлар рўйхатидан фойдаланган ҳолда, ишчилар таркибини шаклланишини белгилаб берадиган мавжуд меъёрий ҳужжатлар (олий маълумотли мутахассислар билан алмаштирилиши (тўлдирилиши) лозим бўлган лавозимлар номенклатураси, бошқарув/фаолият функциялари бўйича хизматчилар сони нормативлари, намунавий штатлар, намунавий бошқарув тузилмалари, штат жадваллари ва б.) асосида олий таълим классификацияси бўйича тақсимланган штат бирликлари сони кўрсатилади. Олий маълумот талаб қилинмайдиган лавозимлар кўрсатилмайди.

2-устунда маълумоти ва малака даражасидан қатъи назар, талаб этилаётган лавозимларда ишловчиларнинг амалдаги мавжуд сони кўрсатилади ва у 1-устунда кўрсатилган миқдордан ошиб кетмаслиги керак. Таълим соҳасидаги ислоҳатларгача (яъни, шу “Классификатор”нинг амалга киритилишигача) олий маълумот дипломли мутахассислар ҳозирги кундаги олий маълумотли магистр мутахассисларга тенглаштирилиши шарт.

3-7-устунларда қўшимча эҳтиёж корхоналар томонидан тегишли вазирликлар ва идоралар билан биргаликда қуйидаги кўрсаткичлар бўйича жамлаб кўрсатилади:

а) тармоқни ривожлантиришга, яъни, ишлаб чиқариш жараёнида банд бўлган ходимлар сонини оширишни назарда тутадиган корхоналарнинг ишлаб чиқариш қувватларидан фойдаланиш даражасининг ошиши, фаолият юритаётган корхоналарнинг ихтисослиги ўзгариши, ишлаб чиқариш жараёнларининг такомиллаштирилиши, ходимлардан юқори даражадаги билимлар ва касбий кўникмаларга эга бўлишни талаб этадиган янги ишлаб чиқариш технологияларининг ўзлаштирилиши, лавозимлар сонининг ҳам кўпайиши, ҳам камайишига олиб келадиган ишлаб чиқариш ва ноишлаб чиқариш тузилмаларининг яратилиши ёки тугатилиши муносабати билан ҳар бир башорат қилинаётган йилдаги мутахассислар томонидан ўрни тўлдирилаётган лавозимлар сонининг ўсишига;

б) ҳар бир башорат қилинаётган йилда фаолият юритаётган  корхоналар (муассасалар) да мутахассис лавозимида ишлаётганларни пенсия ёшига етганлик, ходимларнинг бир қисмининг мамлакатдан ташқарига чиқиб кетиши, меҳнатга лаёқатли ёшдаги ходимнинг ўлими ва ногиронлиги оқибатида дипломли мутахассислар ва амалиётчиларнинг табиий бўшаб кетишининг ўрнини тўлдиришга. Мутахассислар ва амалиётчиларнинг бўшаб кетишини ишлаётганларнинг ёш таркиби ўзгариши ва турли тармоқлар ва ҳудудларнинг ўзига хос хусусиятларини ҳисобга олган ҳолда охирги йиллар учун ўртача кўрсаткичларни ўрганиш асосида аниқлаш мумкин. Одатда, мутахассислар ва амалиётчиларнинг табиий бўшаб кетиши улар сонининг 2-3%и дан ошмайди;

в) меҳнат жараёнида “интеллектуал” таркибни ошириш ва коммуникатив қобилиятлар ва кўникмаларнинг аҳамиятини, фаолиятнинг бир туридан бошқасига тез ўтиш қобилиятини ошириш ва ш.к. оқибатида амалиётчиларни дипломли мутахассислар билан қисман ўрнини тўлдиришга. Бунда амалиётчиларнинг дипломли мутахассислар билан алмаштирилиши (уларнинг аттестация натижаларини ҳисобга олиб) ишчи сифатида ёки олий маълумот талаб этилмайдиган лавозимда банд бўлган олий маълумотли ходимларни мутахассис лавозимига ўтказиш йўли билан амалга оширилиши мумкинлигини назарда тутиш керак.


Мисол: корхонада олий маълумот талаб этадиган лавозим бор - масалан: “бош муҳандис”. Бу лавозимга “Классификатор”дан бир қанча йўналиш ва мутахассисликлар мос келади, лекин корхона ўзининг ишлаб чиқариш тармоғига йўналтирилганлигини ҳисобга олган ҳолда, юқори ташкилоти билан ҳамкорликда шу лавозимга мос келадиган йўналиш ёки мутахассислик турини аниқлайди ва форманинг А ва Б устунларига йўналиш ёки мутахассислик номлари (коди)ни қўйиб чиқади. Бу мисолда “бош муҳандис” лавозимига “Сув ва ёқилғи технологияси” мутахассислиги код - 5А520105 (магистр) ёки “Иссиқлик энергетикаси” код - 5520100 (бакалавр) йўналишини белгилаш мумкин.    

           



Разъяснения к заполнению формы:


В графах  А и Б наименование и коды направлений бакалавриата и специальностей магистратуры определяются предприятиями и их структурными подразделениями совместно с вышестоящими министерствами и ведомствами, руководствуясь "Классификатором направлений и специальностей высшего образования", утвержденным Постановлением Кабинета Министров от 16 августа 2001 года №343 (далее "Классификатор"), при  имеющийся потребности в работниках направлений и специальностей. При имеющейся потребности в работниках по отсутствующим в указанном Классификаторе направлениям бакалавриата или специальностям магистратуры следует указать дополнительно с четкой формулировкой их названия.

В графе 1 указывается число штатных единиц, распределенных по классификациям высшего образования, руководствуясь перечнем направлений и специальностей образования "Классификатора", на основе имеющихся нормативных документов (номенклатуры должностей, подлежащих замещению (заполнению) специалистами с высшим образованием, нормативы численности служащих по функциям управления или деятельности, типовые штаты, типовые структуры управления, штатные расписания и др.), регламентирующих формирование структуры работающих.  Должности, для которых не требуется высшее образование не учитываются.  

В графе 2 показывается  фактическое наличие числа работающих на данном направлении бакалавриата или специальностей магистратуры, независимо от уровня их образования и квалификации, которая не должна превышать указанную величину в графе 1. Работники, имеющие диплом специалиста с высшим образованием до реформы в образовании (т.е. до введения данного "Классификатора") должны  приравниваться к специалистам с высшим образованием - магистрам.

В графах 3 - 7 дополнительная потребность на перспективу определяется предприятиями совместно с соответствующими министерствами и ведомствами суммарно по показателям:

а) на развитие отрасли, т.е. на прирост количества должностей в каждом прогнозируемом году (прирост рабочих мест между базовым и прогнозным годами), замещаемых специалистами, в связи с увеличением уровня использования производственных мощностей предприятий, предусматривающих увеличение численности работников, задействованных в производственном процессе, расширением и перепрофилированием действующих предприятий, модернизации производственных процессов, освоения предприятиями новых технологий производства, требующих от работников высокого уровня владения знаниями и профессиональными навыками,  вводом новых или ликвидацией производственных и непроизводственных структур, вызывающих как увеличение числа должностей, так и их уменьшение;

6) на возмещение естественного выбытия дипломированных специалистов и практиков, работающих на должностях специалистов действующих предприятий (учреждений), вследствие достижения работниками пенсионного возраста, миграции части работников за пределы территории (страны), смерти и инвалидности работников в трудоспособном возрасте в каждом прогнозируемом году. Выбытие специалистов и практиков может быть определено на основе изучения средних показателей за ряд последних лет, с учетом изменения возрастного состава работающих и специфических особенностей различных отраслей и районов страны. Как правило, естественное выбытие специалистов и практиков не превышает 2-3% их числа.

в) на частичную замену практиков дипломированными специалистами, обусловленную увеличением "интеллектуальной" составляющей в процессе труда и повышением роли коммуникативных способностей и навыков, способности быстро переключаться с одного вида деятельности на другой и т.д. При этом необходимо иметь в виду, что замена практиков специалистами (с учетом результатов их аттестации) может осуществляться путем перевода на должности специалистов работников с высшим образованием, занятых в качестве рабочих или на должностях, не требующих такого уровня подготовки.


Пример: на предприятии имеется должность, требующая высшее образование - например:  "главный инженер". Для данной должности соответствует много направлений или специальностей из "Классификатора", но предприятие, учитывая отраслевую направленность производства совместно с вышестоящей организацией определяет тип направления или специальности соответствующей данной должности и проставляет название (коды) направлений и специальности в графах А и Б. В этом примере к должности “главного инженера” может быть определено специальность - "Технология воды и топлива" код - 5А520105 (магистр) или направление - "Теплоэнергетика" код 5520100 (бакалавр)






Время: 0.0167
по регистрации МЮ строгое соответствие
  • Все
  • действующие
  • утратившие силу
  • Русский
  • Ўзбекча
  • Оба языка
  • любая дата
  • точная дата
  • период
  • -

Свернуть поиск